Starbucks gillar kontanter

Kontanterna är viktiga för Starbucks – eller rättare sagt för deras kunder. "Vi skulle inte drömma om att ta bort det betalningsalternativet", säger Johan Rahm, store manager på Starbucks.

Starbucks gillar kontanter

På Starbucks fik på Hamngatan 33 är det upptaget vid nästan varje bord. Trots det är ljudnivån skönt dämpad och gästernas sorl skapar tillsammans med kaffedoften en känsla av att, nästan, vara hemma.

– Det är just det vi vill vara – det naturliga stället mellan hemma och jobbet. Det ska vara självklart att landa här på vägen, säger Johan Rahm.

Starbucks grundades 1971 och är ett av världens mest kända varumärken. Trots att franchisekedjan idag har över 20 000 fik runtom i världen så dröjde det innan man etablerade sig i Sverige. Det första fiket i centrala Stockholm öppnade till exempel först 2014.

Kedjan är, förutom för sitt goda kaffe, känt för sitt sociala ansvar och stora miljöengagemang. Man började tidigt att sälja fairtrade-kaffe och erbjuda även deltidsanställda sjukförsäkring och del i aktieprogram (vilket har stor betydelse inte minst i länder som USA). I våras gick också vd Howard Schultz ut och berättade att man stöttar gay-äktenskap, vilket skapade stort rabalder i många länder.

– Samhällsengagemanget är en viktig del av vårt varumärke. Jag vet i och för sig inte hur många svenskar som känner till det men det viktigaste är ju att det görs, inte att vi gör reklam för det, säger Johan Rahm.

Kundupplevelsen i centrum

Minst lika viktig för kundupplevelsen är den service och det bemötande som varje kund får.

– Det tror jag kanske är en tyngre vägande orsak till varför våra kunder kommer till oss. Vi levererar alltid en personlig service och jag vet att många av våra gäster kommer hit lika mycket för de personer som jobbar här som för kaffet, säger Johan Rahm.

– Samtidigt kan man väl säga att kedjans sociala engagemang lyser igenom här. Alla är välkomna att jobba och besöka oss och det skapar givetvis en skön blandning av både personal och gäster som gör att alla känner sig hemma, säger Johan Rahm.

Samarbete med Loomis

Loomis har varit kontantleverantör åt Starbucks på Hamngatan sedan öppnandet, tack vare en sedan tidigare väl etablerad och uppskattad relation.

– Kontanterna är en viktig del av vår verksamhet. Framförallt turisterna vill betala kontant men också andra grupper, som äldre. Vi skulle aldrig drömma om att ta bort det betalningsalternativet, det ingår i den fullservice vi vill ge våra gäster, säger Johan Rahm.

Samarbetet med Loomis har från första början flutit smidigt och utan problem.

– Framförallt måste jag säga att de som kommer hit alltid är väldigt trevliga. Och det gillar man ju i mötet med andra, säger Johan Rahm.

Det är snart dags att runda av men man måste ju ändå fråga – vilket är ditt absoluta favoritkaffe?

– Hmm. Det är nog ändå en dubbel espresso. Jag är inte så mycket för att blanda ut kaffet med annat utan vill verkligen kunna känna alla smaknyanser, säger Johan Rahm.

Text: Anna Matzinger
Foto: Carl Hjelte
Följ oss: